Skippa mikron!

Hur många svenska hem har inte en mikro som används flitigt till att både värma upp och tillaga mat i? Det är väldigt många, något som gör mig lite halv skraj sådär. Att värma saker i mikron är bland det absolut sista jag skulle göra eftersom det förstör maten helt och hållet, väldigt många värdefulla näringsämnen försvinner och dessutom bildas farliga, cancerframkallande fria radikaler. Läs mer (om du vågar!) om mikrons dåliga effekter här: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/05/18/microwave-hazards.aspx 

Nu tänker många förmodligen: Ja men hur tycker du då att vi ska äta vår djupfrysta mat? Eller värma upp våra felixlådor?
Det ska jag svara på, ställ fram maten i rumstemperatur ett par timmar innan måltiden så den hinner tina upp för att sedan eventuellt värma den i ugnen eller lite lätt i stekpannan innan servering. Och vad gäller de färdiga felixlådorna, färdiga gratänger etc har jag bara en sak att säga: Stay away!! Ät riktig mat istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0